Kennis en inspiratie voor het basisonderwijs

19 maart 2019 - Ronald Buitelaar

Renée van Eijk: ‘De leerkracht is het belangrijkste in een klas’

Renée van Eijk is een geboren leerkracht en ontwikkelde zich de afgelopen jaren in rap tempo tot een onderwijsduizendpoot. Ze is pas 34 jaar, staat nog steeds met veel plezier twee dagen per week voor de klas bij basisschool de Pijler op de Kop van Zuid in Rotterdam en heeft daarnaast een indrukwekkende lijst nevenactiviteiten op haar curriculum vitae. Van politieke spelletjes en mediarumoer moet Van Eijk niets hebben. Liever levert ze op een positieve wijze een bijdrage aan kwalitatief goed onderwijs.

Ik zocht haar op in Rotterdam en trof een vlot denkend en sprekend ‘onderwijsdier’ met één grote wens. Dat startende en gevorderde leerkrachten bezield onderwijs verzorgen en plezier hebben in wat zij doen: ‘Ik wil dat leerkrachten (weer) inzien dat zij de spil zijn waarom het in een klas draait.’

Foto: Chantal Winatasasmita
Foto: Chantal Winatasasmita

Wie ben je en wat beweegt je?
‘Ik ben geboren en getogen in de Hoekse Waard en wist al vroeg dat ik juf wilde worden. Na het vwo ging ik naar de pabo en genoot ik vooral van leren door doen. Zo herinner ik me dat ik bij mijn eerste stageopdracht het sprookje van ‘Het meisje met de rode schoentjes’ voorlas en applaus van de klas kreeg. Hoe mooi is dat! Na de pabo, nu dertien jaar geleden, ging ik bij Combinatie70 werken, een basisschool in het Oude Noorden. Ik heb daar, in een achterstandswijk, heel veel geleerd. Dankzij Ria van Onna, mijn toenmalige directeur, heb ik leren kijken naar wat een kind en een groep nodig heeft en geleerd hoe ik mijn onderwijs daarop moet aanpassen. Daar is ook de basis gelegd voor de kwaliteit die ik nu als leerkracht heb. Na een aantal jaar werd ik voorzitter van Leraren met Lef, een club die de kwaliteit van het onderwijs en die van leerkrachten van onderop wil versterken. In 2015 werd ik genomineerd voor Leerkracht van het Jaar, maar haalde ik de eindstreep net niet. Dat vond ik toen niet leuk, maar achteraf pakte het voordelig voor me uit. Het zorgde dat ik mijn handen vrij had voor het panel van Onderwijs2032. Een supertoffe tijd, omdat ik op hoog niveau met heel veel mensen over onderwijs kon praten. In die periode gaf ik veel presentaties en ontdekte ik hoe leuk het is om voor grote groepen mensen over onderwijs te spreken. Na mijn overstap naar de Pijler ben ik me naast het werk in de klas bezig gaan houden met het begeleiden van startende leerkrachten bij mijn eigen bestuur en heb ik een bedrijf opgericht van waaruit ik in en over onderwijs spreek. Ik krijg veel ruimte en vertrouwen van mijn directeur en bestuur en dat zorgt dat ik een fantastische mix van werkzaamheden heb.’

Lees het hele artikel online via vakblad JSW. Of bekijk online een deel van deze maart 2019-editie van JSW waarin o.a. dit artikel gepubliceerd staat.





Het beste van Beter & Leuker in je mailbox?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *



Copyright © 2019 Beter & Leuker | ThiemeMeulenhoff. All rights reserved