Kennis en inspiratie voor het basisonderwijs

15 januari 2019 - Ronald Buitelaar

Paul Kirschner: “Liever berucht dan beroemd”

Foto: Ronald Buitelaar
Foto: Ronald Buitelaar

Paul A. Kirschner is hoogleraar Onderwijspsychologie en universiteitshoogleraar aan de Open Universiteit. Hij is inmiddels 67, noemt zichzelf ‘een educational realist’ en rust nog allerminst op zijn lauweren. Via social media, blogs, interviews en lezingen voorziet hij de onderwijsgemeenschap van wetenschappelijke kennis over leren en stimuleert hij een kritische houding ten opzichte van wat hij ‘eduquacks’ noemt; educatieve kwakzalvers.

Ik zocht hem op in Heerlen en trof een energieke, zorgvuldig formulerende wetenschapper met een twinkeling in zijn ogen. Het is Paul Kirschner ten voeten uit. Vol strijdlust voor beter onderwijs, maar met de relativerende wetenschap dat niet hij, maar de ontvanger bepaalt wat zij of hij doet met zijn adviezen: ‘You can lead a horse to water but the only water that ends in his stomach is what it drinks itself.’


Wie ben je en wat beweegt je?

‘Ik ben geboren in New York City en werkte als docent op een middleschool. Ik gaf les in wiskunde en natuurwetenschappen aan groep 7 en 8 van de basisschool en de eerste en tweede klas van het voortgezet onderwijs. Helaas raakte ik al snel gefrustreerd, omdat ik het niet voor elkaar kreeg om, wat ik ook deed, álle leerlingen de stof te laten begrijpen. Na omzwervingen als kok en timmerman in Amsterdam en een verblijf in India kwam ik terug naar Amsterdam, waar ik onderwijspsychologie ging studeren. Ik wilde weten hoe mensen leren en hoe ik studiemateriaal kon ontwerpen dat het leren bevorderde. Daar zijn tal van technieken voor die ik wilde doorgronden. Na mijn studie werkte ik bij uitgeverij Wolters Noordhoff en aansluitend bij de Open Universiteit, met uitstapjes naar de universiteiten van Maastricht en Utrecht. Ik deed in de loop der jaren veel onderzoek naar de vraag hoe onderwijs doelmatiger, doeltreffender en bevredigender kan zijn voor leerling en docent. Ik publiceerde daarover meer dan driehonderdvijftig artikelen, heb binnenkort zo’n tien boeken op mijn naam staan en heb net met twee collega’s een boek geschreven voor leerkrachten in het primair onderwijs over vierentwintig kernartikelen uit de onderwijswetenschap. Dat alles maakt dat ik tamelijk uitgesproken ben over wat werkt en wat niet werkt, en dat valt niet bij iedereen in goede aarde. Daar heb ik overigens maling aan, want ik vertrek voor 100 procent uit de empirische wetenschap. Ik ben liever berucht dan beroemd.’


Verder lezen?

Lees het hele artikel online via vakblad JSW.  Of bekijk online een deel van de JSW-rekenspecial van januari 2019 waarin o.a. dit artikel gepubliceerd staat.  





Het beste van Beter & Leuker in je mailbox?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *



Copyright © 2020 Beter & Leuker | ThiemeMeulenhoff. All rights reserved