Kennis en inspiratie voor het basisonderwijs

16 mei 2019 - Ronald Keijzer en Michiel Veldhuis

Constructieve dialoog in discussie reken-wiskundeonderwijs

In de vandaag verschenen JSW o.a.: “Het reken-wiskundeonderwijs is veelvuldig in het nieuws. De discussie erover wordt vaak polariserend gevoerd. Daar is het onderwijs niet bij gebaat. Kies voor een constructieve dialoog en help je leerlingen op wiskundige wijze greep te krijgen op hun toekomst”, aldus het intro van het artikel Discussie reken-wiskundeonderwijs.

Foto: Tom van Limpt

Kinderen en leerkrachten hebben last van de polariserende wijze waarop de discussie over het reken-wiskundeonderwijs gevoerd wordt, met argumenten als ‘redactiesommen bij realistisch rekenen leiden tot chaos’ en ‘het is zinloos om kinderen bij aanvang van de les te vragen wat zij kennen of weten’. Een discussie over het curriculum, het wat van het onderwijs, en de didactiek, het hoe van het onderwijs, is niet gebaat bij dergelijke argumenten. Het zou moeten gaan over doelen die je wilt stellen en hoe je die doelen wilt behalen. In deze discussie gaat een onderliggende vraag wel over de doelen: moet het bij de doelen meer gaan om het kunnen uitvoeren van rekenprocedures of om het begrijpen van reken-wiskundige concepten? Goed als die belangrijke discussie gevoerd wordt in het licht van eisen die de wereld anno 2019 en later aan kinderen stelt.

Lees het hele artikel online via vakblad JSW. Of bekijk online een deel van de JSW-rekenspecial van januari 2019 waarin o.a. dit artikel gepubliceerd staat.





Het beste van Beter & Leuker in je mailbox?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *



Copyright © 2019 Beter & Leuker | ThiemeMeulenhoff. All rights reserved